COVID-19 (Corona) virus – tips om je weerstand te verhogen

COVID-19 (Corona) virus – tips om je weerstand te verhogen

Direct of indirect, iedereen krijgt te maken met  het Corona virus. Overheid en RIVM nemen ingrijpende beslissingen om het meest waardevolle bezit van de mens, zijn leven, te beschermen. Per 16 maart zijn de scholen dicht gegaan en er zijn nog meer maatregelen getroffen. Het is een spannende tijd voor iedereen.

Nu we gedwongen thuis moeten zitten vraag je je misschien af: “Wat kan ik nog meer doen voor mezelf en mijn naasten?”

Daar helpen we je graag mee.

Ons lichaam heeft een eigen afweer mechanisme, dat ons beschermt tegen (chemische) stoffen, virussen, bacteriën en schimmels. Zo ontstaat onze weerstand. Deze weerstand is zeer effectief als hij goed kan functioneren, maar bij verhoogd gevaar kunnen we wat hulp gebruiken. Enkele mogelijkheden op een rijtje:

Ten eerste – houd je je aan de officiële voorschriften:

  1. Volg de instructies van het RIVM
  2. Volg de berichtgeving van het kabinet.

Enkele goede maatregelen die je zelf toe kan passen:

1. Pak je rust: je weerstand is het sterkst als je voldoende rust in je leven inbouwt. Te veel stress, activiteiten en zorgen maken putten je lichaam uit. In rust kan je lichaam zich herstellen. Daar hoort ook je weerstand onder. Hoe?

  • Slaap voldoende. Voor 22.00 uur inslapen geeft een betere slaap. 
  • Ga naar buiten. Neem je lunch mee en maak een wandeling in je pauze. Elke dag minimaal 30 minuten bewegen of stevig doorstappen is een prima middel om tot rust te komen.
  • Mediteer. Dit klinkt als een groot woord maar het gaat over iets heel simpels. Even lekker op je stoel of in de bank gaan zitten, of juist in de tuin en ga rondkijken. Laat je gedachten dwalen, vliegen en geniet van het niets hoeven te doen.

2. Kies voor gezonde voeding: je lichaam kan nu het beste een versterkend dieet gebruiken. Kies voor groente en fruit in overvloed. Denk aan het variëren van kleuren: paars, rood, wit en groen. Zo zorg je voor een breder aanbod van micro-elementen en vitaminen. 

3. Zorg voor een goede luchtkwaliteit in je omgeving. Ventileer dagelijks je huis. Je kunt ook de lucht zuiveren met de etherische olie van de Pinus sylvestris, grove den (bv merk CHI), dan zuiver je de lucht die je inademt. Druppel 1 druppel op je sjaal, kraag en op je kussen.

4. Hoge dosis vitamine C en ook hogere dosis vitamine D zijn niet overbodig in deze tijden. Vraag je natuur-drogist naar advies.

  1. Kijk naar de tips en adviezen van onze leden.

6. Neem je homeopathisch constitutiemiddel in (ga hiervoor naar een homeopaat).

7. Drink onderstaand drankje om je weerstand te verhogen of bij ziekte sneller fit te worden. 

Benodigdheden
20 ml Echinacea purpurea tinctuur (alleen als je al ziek bent, anders dit weglaten)
1/2 rode peper,
2 cm gemberwortel,
65 ml honing,
200 ml vlierbessensap, 
1/2 bio citroen.
Bereiding
Was de pepers en snijd ze fijn. Was de gember en snijd  hem in dunne plakjes.
Meng de pepers, gember, honing, vlierbessensap  in een pan met een 1/2  liter water.
Laat het geheel 5 min. zachtjes koken.  Laat het mengsel iets afkoelen en zeef het. Voeg vervolgens het citroensap en de tinctuur toe.

Inname

Roeren en in kleine hoeveelheden warm op drinken (schenk een beetje in heet water).
Drink dit bij voorkeur 3 keer per dag een half uur voor het eten.

(Receptuur van Ellen Berkvens – Klassiek Homeopaat)

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: